Online betaalmethoden - payment methods: uw klant kiest

Betaalmethoden - uw klant kiest hoe hij betaalt

Er zijn veel verschillende betaalmethoden die u kunt gebruiken in uw e-commerce onderneming. Grootste favoriet in Nederland is iDEAL, dat populair is bij consumenten maar ook heel geliefd bij e-commerce ondernemingen. Het is immers een vooruitbetaling die niet gestorneerd kan worden. Waren maar alle betaalmethoden in de wereld maar zo! Iedereen in de betalingswereld vertelt ook dat er een Europese iDEAL versie in de maak is – maar dat vertellen en horen we al sinds 2008. Op dit moment is iDEAL net als Marco Borsato: een uitstekende zanger, maar wereldberoemd in Nederland.

Online betaalmethoden payment methods Met de creditcards van de bekende aanbieders MasterCard, Visa en American Express kunnen klanten over de hele wereld bij u kopen en afrekenen. Maar voor u als ondernemer zijn creditcards ook een beetje naar: de consument heeft namelijk altijd gelijk! De Merchant (zo noemen de payment schemes u als ondernemer) moet maar bewijzen dat dit niet het geval is.

Twee voorbeelden:

  • Als een consument beweert dat hij niets heeft besteld bij u en dus de creditcardbetaling betwist, moet u aan zien te tonen dat hij wèl wat heeft gekocht. Dit probleem is overigens voor een groot gedeelte ondervangen door toepassing van 3D-secure.
  • Zegt een consument dat hij weliswaar heeft besteld, maar het product nooit heeft ontvangen, dan dient u aan te tonen dat het pakket werkelijk is verstuurd en door hem zelf is ontvangen. Als blijkt dat het afleveradres een vrij toegankelijk bejaardenhuis is, waar de transporteur altijd in hetzelfde en voor iedereen bekende timewindow aflevert “de post komt om 12:30 uur” en dat ene meneer “Mickey Mouse” voor ontvangst heeft getekend, dan bent u alsnog de klos (lees: uw producten, uw verzendkosten en uw opbrengst dus winstmarge kwijt).
Ondanks deze vervelende eigenschappen kunnen creditcards met de juiste maatregelen (en advies van Heights) wel degelijk worden gebruikt op een wijze waarbij de risico’s beheersbaar zijn.

Moet u minstens een mogelijkheid aanbieden tot betaling achteraf?

Wat moet u doen met de vele achteraf betaalmethoden die sinds 2010 op de markt zijn gekomen? Aanbieders van deze methoden schermen met de Nederlandse wettelijke verplichting dat u aan uw consumenten minstens één mogelijkheid moet aanbieden tot betaling achteraf. Als de prijsstructuur, de werking en samenhangende risico’s van deze achteraf betaalmethoden (“kopen kopen, niet betalen”) niet voor u geschikt zijn, dan kunt u toch aan deze wettelijke verplichting voldoen door gebruik te maken van creditcards. U als ondernemer belast de creditcard van de consument namelijk pas na levering van de goederen, dus achteraf.

Europese betaalmethoden

In Europa is er een heel scala aan betaalmethoden beschikbaar. Voor u als merchant bijna net zulke fijne als iDEAL (dat zijn naam wel meeheeft). Aan de andere kant zijn er betaalmethoden die een commissie van vragen van 12% over de verkoopprijs. Het betalingsverkeer in Nederland is (let op, zit u stevig in uw stoel?): het goedkoopste van heel Europa. Als u het in Nederland toch al prijzig vindt, moet u zich erop instellen dat buitenlandse betaalmethoden veel duurder zijn dan de Nederlandse incasso of iDEAL. Voor iedere betaalmethode kunt u een kosten/baten analyse (in het Engels Business Case), en zoals de naam al zegt moet u daar de totale kosten van de betaalmethode vergelijken met de baten die een hogere conversie u op levert.

Heights Online Payments Consultants kunnen u bij het volgende helpen:

  • Onderzoeken of uw betaalmethoden aansluiten op uw strategie, klanten, processen, producten, markten en risicoprofiel.
  • Selecteren van en advies over de betaalmethoden, nationaal en internationaal.
  • Onderhandelingen namens u met een collecterende PSP of Acquirer.
  • Inpassen van betaalmethoden in uw processen (of uw processen aanpassen op de betaalmethoden).
  • Geven van chargeback trainingen voor creditcards en alternatieve betaalmethoden.
  • Doorlichten en reviewen van al uw bedrijfsinterne processen (zowel betalingsverkeer als daaromheen) op zwakke plekken (denk aan: chargebacks, fraude).
Hoe kan Heights u helpen? Vraag het ons per mail of via het contactformulier.
HomeGatewayAcquiringBetaalmethodenReconciliatieTreasuryWoordenboek
Over HeightsContactSitemapLinksPrivacy statement

Copyright © 2012-2015 • Heights Consultants B.V. • Alle rechten voorbehouden