Home | Webhosting | Domeinregistratie | Support | Sitemap | Contact
Creditcards gekraakt

Rotterdam, 11 okt. Bijna duizend Nederlanders kregen vorige week de melding hun creditcard zo snel mogelijk te blokkeren. Zij kochten kaartjes voor een voetbalwedstrijd of popconcert op de website van het Duitse ticketbureau Kartenhaus. Die site werd door criminelen gekraakt waardoor de creditcardgegevens en rekeningnummers van 66.000 internationale klanten werden gekopieerd. Dat gebeurde tussen oktober 2006 en september dit jaar.

„Ongeveer 1,5 procent van de getroffen klanten zijn Nederlanders", zegt Tom McLean van het Amerikaanse Ticketmaster, dat twee jaar geleden Kartenhaus overnam en waarvan ook het Nederlandse Ticket Service deel uitmaakt. Dat komt overeen met 900 tot 1.000 Nederlandse consumenten. Ticket Service zelf zou niet getroffen zijn door de fraude. McLean zegt niet over aanwijzingen te beschikken dat Nederlandse consumenten daadwerkelijk geld hebben verloren. De getroffen kaarthouders zijn pas vorige week per brief en per e-mail op de hoogte gebracht. Dit betekent dat de inbrekers bijna een jaar lang ongemoeid hun gang konden gaan met de op Kartenhaus achtergelaten gegevens.

Ticketmaster benadrukt dat er direct gehandeld is na ontdekking van de diefstal. „Ook de creditcardmaatschappijen zijn dezelfde dag nog ingelicht", aldus McLean. Elke getroffen kaarthouder krijgt het advies de afrekeningen van zijn creditcard na te kijken en bij onregelmatigheden zo snel mogelijk contact op te nemen met de bank die de kaart uitgeeft.

Checklist website bouwen

Een fatsoenlijke webwinkel, zo vertelt onderzoeksbureau Gartner, voldoet aan vier voorwaarden. Check of u en uw websitebouwer goed werk hebben geleverd. Wie aan alle criteria voldoet, bedient zijn klanten optimaal.
Lees verder >>

Numerieke domeinnamen worden mogelijk.

Nederlandse internetadressen kunnen binnenkort uit louter getallen bestaan. SIDN, de stichting die over de toewijzing van Nederlandse domeinnamen gaat, stelt de registratie in december open voor eigenaren van handelsmerken. Tot dusverre was de registratie van een numeriek .nl-domein niet mogelijk: een domeinnaam moet ook letters bevatten. Deelnemers aan een debat over het domeinnaambeleid adviseerden in 2006 echter om de numerieke adressen voortaan toe te staan.

In de eerste twee weken van december organiseert SIDN een zogenoemde 'sunriseperiode'. Daarin kunnen alleen eigenaren van handelsmerken voorintekenen op een numeriek domein. Zo hoopt SIDN te voorkomen dat domeinkapers er met aantrekkelijk webadressen vandoor gaan, bijvoorbeeld om ze voor veel geld te verkopen.

Reisinformatie
De numerieke domeinnamen zijn bijvoorbeeld aantrekkelijk voor bedrijven die hun telefoonnummer als webadres willen gebruiken. De Reisinformatiegroep, die gegevens over de dienstregeling van het openbaar vervoer verstrekt, trachtte SIDN in 2004 nog via de rechter te dwingen om de registratie van 9292.nl toe te staan. Het bedrijf, telefonisch bereikbaar via 0900-9292, kreeg nul op rekest. Na de sunriseperiode denkt SIDN de registratie vanaf januari voor iedereen open te kunnen stellen

september 2007 «  » november 2007

Copyright © 2007-2018 • Heights Technology B.V. • Alle rechten voorbehouden • Algemene VoorwaardenPrivacy statement